Terug naar site

Ervaringsdeskundigen adviseren Flanderijn over communicatie met jongeren

· aan het woord

Deze week gingen onze ervaringsdeskundig adviseurs Fidessa Inen, Stijn Martens, Layla Badoella en Demi samen met teamleider Heleen Bouma op bezoek bij incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn. Flanderijn is een van onze samenwerkingspartners uit de creditwereld.

Samen met Marieke Boon van Flanderijn (naast haar baan actief als vrijwilliger in de rol van schuldrustcoach bij ONSbank) en haar collega Robbert Lijten, hebben we de huidige communicatie van Flanderijn onder de loep genomen.

Flanderijn doet actief onderzoek naar de verschuivingen die ze zien binnen hun klantenbestand, door deze in kaart te brengen willen ze een signaal naar buiten afgeven over de knelpunten in de huidige schuldenproblematiek. Zo zagen zij de afgelopen vier jaar een verdubbeling in het aantal jongeren met schulden. Dit roept belangrijke vragen op: Hoe bereikt Flanderijn deze jongeren effectief? En hoe zet je hen aan tot actie, zodat schulden niet verder oplopen?

Flanderijn nodigde onze jonge ervaringsdeskundigen uit voor advies. Tijdens de sessie werd alle communicatie van Flanderijn waar jongeren mee te maken krijgen, uitgebreid door hen onder de loep genomen. We hebben onder andere gekeken naar de eerste e-mails die Flanderijn verstuurt. Hoe wordt de titel van de mail ervaren? Wat kan er worden toegevoegd of aangepast om duidelijk te maken dat Flanderijn niet alleen geld komt halen, maar ook kan helpen als je vastloopt?

De jongeren keken naar de inhoud van de communicatie van Flanderijn en hoe die op hen overkomt. Wat is de toon? Is het begrijpelijke taal? Hoe komt de opmaak over? En welke gedachten gaan er allemaal door je hoofd als je al klem zit in de schulden? De ervaringsdeskundigen spraken ze hardop uit: "Zolang ik het bedrag niet kan betalen, neem ik geen contact op. Een regeling kan ik toch niet nakomen." En: "Ik heb meerdere schulden, jullie kunnen mij niet helpen met al mijn schulden en mij aan overzicht helpen."

Flanderijn heeft al een sterke focus op humaan communiceren, maar deze sessie bracht toch nog weer inzicht in hoe ze dat met nog meer details kunnen versterken. Echt naar elkaar luisteren en bereid zijn om de dingen blijvend tegen het licht te houden, dat is hoe we samen tot echte verandering komen. Een waardevolle workshop, dank aan Flanderijn en onze geweldige ervaringsdeskundig adviseurs!

broken image